I Surnadal kommune på Nordmøre finner du Dalsegg Transport. Selskapet, med 13 biler i stallen og 15 personer på lønningslisten, omsetter i dag for over 30 millioner, og er en veletablert aktør i bransjen. Og med god vind i seilene for transportfirmaet ble ønsket om å investere i nytt verksted mer enn bare en løs tanke. I mai var Dalsegg Transport i mål med bygget på nesten 500 kvadratmeter, og alle ansatte kunne juble over topp moderne og velutstyrte lokaler til dekkskift og reparasjoner av egne kjøretøy.
Verksted med flere funksjoner
Lars Joar Dalsegg er daglig leder for Dalsegg Transport, og har vært primus motor for prosjektet. I tillegg til at verkstedet gir godt armslag til det aller viktigste, dekkskift og reparasjoner av kjøretøy, ble det også rom til noen administrative funksjoner i bygget. Noe alle ansatte vet å sette pris på.
– Vi ville bygge et verksted som ga oss bedre kontroll på dekk og som ga muligheter for tettere oppfølging av bilparken, innleder Lars Joar. – Samtidig satte vi av plass til både kontor, oppholdsrom og dusj / wc for sjåførene. For meg er det en stor fordel at selve kontoret er flyttet hjemmefra, hvis ikke er det raskt å gå i fella å jobbe 24/7. Og ikke minst er det utrolig godt at vi nå kan tilby sjåførene et eget samlingspunkt, det fortjener de virkelig, understreker Lars Joar.
Les mer om verksted fra Talgø Bygg her
Langt og godt samarbeid med leverandøren
At valg av leverandør falt på Talgø beskriver Lars Joar som et resultat av flere faktorer.
– Når det gjelder verkstedet ble det valgt tre utvendig og plater innvendig. Og personlig foretrekker jeg absolutt bygg i tre, de har noe eget ved seg, sier Lars Joar.
– Det er selvsagt ekstra hyggelig at vi kunne bruke en lokal aktør, fortsetter han. – For et relativt lite samfunn på Nordmøre er det viktig at vi bruker hverandre i størst mulig grad. Lokal verdiskapning gir store ringvirkninger det er viktig å være bevisst.
– En av de viktigste årsakene var likevel historien vi har med Talgø, understreker Lars Joar. – Vi har gått i tospann på flere områder lenge, noe som har gitt trygge og varige relasjoner. Dalsegg Transport begynte faktisk med hjullaster på saga hos Talgø MøreTre for 23 år siden, og siden har vi vært der med både maskiner og mannskap.
Når så tungtveiende faktorer sammenfaller med konkurransedyktig pris og betingelser, ble valget dermed desto enklere for Dalsegg Transport.
Å bygge nytt under en pandemi
Å sette i gang store byggeprosjekter når en verdensomspennende pandemi slår til, kan by på usikkerhet og utfordringer. På Nordmøre har imidlertid de fleste kommunene unngått større utbrudd, og det har kun vært mindre snubletråder som følge av corona for Dalsegg Transport.
– Fysiske møter ble selvsagt vanskeliggjort på grunn av corona, påpeker Lars Joar. – Men med en prosjektleder som virkelig har vært på ballen, har ikke det heller bydd på problemer av særlig grad. Det skal vel mer til enn en pandemi for å stoppe sindige møringer, ler Lars Joar.
Å kunne justere kursen undervegs
Uansett hvilket bygg man skal snekre sammen, at bygget er funksjonelt trumfer det meste. Og da er det ikke alltid at standardløsninger strekker til.
– Vi er utrolig fornøyde med prosjektledelsen i Talgø Bygg og Talgø Tadbo, sier Lars Joar. – For å finne løsninger som både kunne godkjennes og var funksjonelle til vårt bruk, ble det naturlig nok noen runder. Da var det betryggende å handle med lokale bedrifter som både var kundevennlige og løsningsorienterte. Selv om det ble litt fram og tilbake var det alltid jakten på en løsning som stod i sentrum, og ingen sure miner å spore.
I distriktet Dalsegg Transport opererer i har det inntil nylig ikke vært åpnet for større modulvogntog på 25,25 meter. Men i løpet av planleggingsperioden begynte det plutselig å skje ting. Og med det endret også behovet til transportselskapet seg.
– Bygget hadde i utgangspunktet en lengde på totalt 24 meter. Da det i startfasen av elementproduksjonen kom forslag som åpnet for større modulvogntog på vegene i vårt distrikt, måtte vi ta en fot i bakken. Å investere i et nybygg som ikke har plass til de største bilene var jo slett ikke optimalt. Vi tok da kontakt med produksjonen for å høre om det var mulig å forlenge bygget til nærmere 30 meter. På kun få dager kom det nye tegninger, og bygget kan i dag også romme de største tillatte vogntogene. Den slags fleksibilitet er det ikke like lett å oppnå alle steder, avslutter en fornøyd Lars Joar.
Les om flere referanseprosjekter her
Vil du vite mer om verksted fra Talgø Bygg?
Ta kontakt med Nils Ove på telefon 71 65 80 00, eller send oss en forespørsel via vårt kontaktskjema. Ønsker du et møte med oss skal vi sette over kaffen med det samme, så er vi klare til du stikker innom.
Vi ser frem til en hyggelig prat!